ÖVERVAKNINGSSAMHÄLLET. Mobilt Bank-ID och Swish var bara början. Nu ska Mastercard och Microsoft ta fram digitala identiteter åt alla. Din identitet ska vara känd oavsett vad du gör. Systemet ska också förenkla för ökad invasion av rasfrämlingar till Västvärlden.

I måndags meddelade Mastercard och Microsoft i en gemensam kommuniké att man tänker framställa nya digitala identitetshandlingar åt alla människor, som ska fungera i alla sammanhang.

Alla val och sociala handlingar som utförs i avtal med myndigheter och företag ska kopplas via denna nya digitala identitetshandling som alltid kommer att bevisa din identitet och dina handlingar.

Den nya identitetshandlingen ska komma att ”förenkla” våra interaktioner, oavsett vad vi gör. Den ska också användas för att verifiera Facebookanvändare och liknande.

”Att rösta, köra bil, söka jobb, hyra bostad, gifta sig och stiga ombord på ett flygplan: Alla sådana handlingar innebär att du måste bevisa din identitet. Tillsammans med Microsoft arbetar vi för att skapa en universellt giltig digital identitetshandling”, skriver Mastercard i sin kommuniké.

Mastercard förklarar företagens nya projekt på följande vis:

Att verifiera sin identitet på Internet är fortfarande beroende av fysiska eller digitala bevis som handhas av en central aktör, vare sig det gäller ens passnummer, bokföringsadress, körkort, användaridentiteter eller andra saker.

Detta beroendeförhållande lägger en stor börda på enskilda individer vilka måste kunna komma ihåg hundratals lösenord för olika identiteter, och de måste utföra allt mer komplexa åtgärder för att bevisa sin identitet och hantera sina data.

Mastercard och Microsoft syftar till att ge människor ett säkert och snabbt sätt att verifiera sin identitet för vem som helst, när de vill.

Svaret på dessa utmaningar är en tjänst som låter användare ange, styra och dela sina identitetsdata på sina egna sätt – på enheter de använder varje dag. Detta är Mastercards avsikt, i nära samarbete med aktörer som Microsoft.

— Dagens digitala identitetslandskap är en djungel, inkonsekvent; och vad som fungerar i ett land fungerar ofta inte i ett annat. Vi har möjligheten att etablera ett system som sätter människan främst och ger dem kontroll över sina identitetsdata och var de används, säger Ajay Bhalla, chef för cyber- och upplysningslösningar på Mastercard.

— Genom att samarbeta med Microsoft kommer vi ett steg närmare ett förverkligande av en globalt interoperabel digital identitetstjänst, fortsätter Bhalla.

De nya digitala identiteterna ska skapa möjligheter till nya och förbättrade användarupplevelser för människor som interagerar med företag, tjänsteentiteter och virtuella nätverk, såsom:

  • Finansiella tjänster: Förbättra och snabba upp identifieringsprocesser för att öppna nya bankkonton, skapa lån eller utföra betalningar.
  • Kommers: Möjliggöra en mer individualiserad och effektiv köpupplevelse både på internet och i affärer, oavsett betalningsform, bärbar enhet eller tjänsteförmedlare.
  • Kontakt med myndigheter: Förenkling av kommunikation med myndigheter och tjänster, som att deklarera inkomster, beställa passhandlingar, rösta eller säkerställa att ens bidrag blir utbetalda.
  • Digitala tjänster: Strömlinjeformade och enklare sätt att använda e-post, sociala medier, musik- och filmströmningstjänster och bilpooler.

En nytt sätt att hantera en av livets hörnstenar
— Den digitala identiteten utgör en hörnsten för hur människor lever, arbetar och underhåller sig varje dag, säger Joy Chik som är Microsofts vice chef för identiteter.

— Vi anser att individer ska ha kontrollen över sin digitala identitet och data, och vi är entusiastiska över att arbeta med Mastercard för att ge liv åt nya decentraliserade innovationer, säger Chik.

Denna digitala lösning ska också lösa många vanliga utmaningar:

  • Identitetsinklusion: Över en miljard människor, majoriteten av dem kvinnor, barn och flyktingar, har inte officiell identitet. En digital identiet kan förbättra deras tillgång till hälsa, pengar och sociala tjänster.
  • Identitetsverifiering: En enda, återanvändbar digital identitet kan med större integritet, lägre kostnad och mindre friktion hjälpa människor att interagera med en säljare, bank, myndighet och oräknerliga andra digitala tjänsteförmedlare.
  • Bedrägeriförebyggande: En enda digital identitet kan minska antalet betalningsbedrägerier och olika former av identitetsstöld.

Misshagliga individer kan blockeras omedelbart över hela världen
Med integrerade system blir det lätt att låsa identiteter för alla eller utvalda former av transaktioner. En identitet som används i ett syfte som misshagar några av de mer inflytelserika operatörerna, kan med några knapptryckningar hindras från att exempelvis ta banklån, öppna ett bankkonto, starta en bil eller åka flygplan. Det kan gälla exempelvis ”misstänkta muslimska terrorister”.

En nationalist som är motståndare till den globaliserade världen kan med det kommande systemet hindras från att rösta i val för att inte ”odemokratiska partier” ska kunna blossa upp, och så vidare.

Detta är inget som skrivs i kommunikén, men det blir tekniskt sett lätt att hantera identiteten på det viset. Syftet med de nya digitala identiteterna är att alla människors identitet ska vara transparent och otvivelaktigt identifierbar. Alla deras göranden och låtanden ska alltid vara uppenbara och lätta att spåra och ”hantera”.

Logisk utveckling
Mastercard har sedan tidigare globala betalningslösningsprojekt som ska underlätta migration över världen. Finansmannen George Soros har tillsammans med Mastercard och FN olika migrationsprojekt där ”flyktingar” får tillgång till bankkonton och betalningslösningar för att lättare kunna infiltrera Västvärlden.

Samtidigt syftar FN:s nya globala migrationsavtal – som bland andra Norge och den svenska övergångsregeringen som regerar på övertid tänker skriva på den 10 december – bland annat till att minska transaktionskostnaderna för ”flyktingar” som vill flytta ekonomiska resurser från deras nya bidragsgivande industrialiserade värdländer, till länderna som de har flytt från.

Med Mastercards, Microsofts och FN:s nya globala satsningar kommer alltså ”friktionen” att minska mellan vad de rasfrämmande invasionisterna och asylanterna vill ha av Västvärlden, och uppfyllandet av dessa önskningar.

Källor:
Mastercard, Microsoft Join Forces to Advance Digital Identity Innovations
Twitter/Mastercard


  • Publicerad:
    2018-12-06 08:25