ÖVERVAKNING. Den franska underrättelsetjänsten DGSE vill lyssna på vad gamers säger åt varandra när de spelar Fortnite, Counter Strike och World of Warcraft. Därför har man nu utannonserat en särskild tjänst som under sex månader ska ”granska kommunikationen” i vissa spel.

”Storebror hör dig” – snart även när du spelar Fortnite.

Dataspel som Counter Strike, League of Legends och World of Warcraft har genom åren samlat hundratals miljoner spelar världen över. Det nya succéspelet Fortnite har redan 200 miljoner användare, vilket har gjort att den franska motsvarigheten till CIA, Direction Générale de la Sécurité Extérieure (Allmänna direktoratet för extern säkerhet, DGSE), har fattat intresse för kommunikationen som spelen genererar.

Därför har nu DGSE utannonserat en trainee-tjänst på sex månader, som innefattar att man ska övervaka och granska kommunikationen i några av de populäraste dataspelen online.

”De kommunikationsverktyg som används i dessa spel används för att på ett dolt sätt utbyta specifik information”, skriver försvarsdepartementet i jobbannonsen.

Annonsen där DGSE söker någon att övervaka kommunikation mellan gamers. Klicka för större.

Exakt vilken specifik information som man menar utbyts framgår inte, men troligt är att grupper som är av intresse för den franska underrättelsetjänsten använder olika onlinespels kommunikationsverktyg för att dränka sin kommunikation i brus.

Magnus Johansson, lektor vid institutionen för speldesign vid Uppsala universitet, säger till SVT att det är välkänt att det vädras ”extrema åsikter” i gamervärlden. Men samtidigt menar han att det inte är något unikt.

— Det finns nog inte en enskilt större risk i spelarforum eller spelarkanaler än i övriga delar på nätet, säger Magnus Johansson.

Gazmend Huskaj, som är doktorand i Cyberoperationer på Försvarshögskolan, tror dock inte att det handlar om att leta efter ”extrema åsikter” eller dylikt, utan snarare om att analysera signaler i nätverkstrafiken från spelen.

— Misstänkta är inloggade i spelen och har konton. De kanske döper sina karaktärer till någonting som anspelar på extremism, ansluter sig till olika grupper i spelen. När dessa spelare kommunicerar genererar det nätverkstrafik, säger Huskaj till SVT.

Att DGSE nämner just Counter Strike, World of Warcraft, League of Legends och Fortnite tycker Huskaj är intressant.

— De kanske har en misstanke om att det finns intressant information som man behöver titta på där. Alternativt så är det just för att de är de största och mest populära spelen som möjliggör kommunikation mellan så många människor, som gör att de nämns.

Onlinespel intresserar internationella spionorganisationer
På fråga vill Säkerhetspolisen i Sverige inte uppge till SVT ifall man inhämtar information från onlinespel.

— Inhämtning av underrättelser sker bland annat genom spaning, personkällor, förhörsinformation och kontakter med andra myndigheter och organisationer, samt genom så kallade öppna källor (till exempel internet, tidningar, radio och tv). Exakt vilken information vi har tillgång till kan vi inte avslöja, eftersom det skulle riskera att störa vårt arbete, säger Sofia Hellqvist, pressekreterare hos Säpo.

Tidigare är det dock känt – tack vare dokument som läcktes av Edward Snowden 2013 – att den amerikanska spionorganisationen NSA redan 2008 övervakade World of Warcraft och Xbox live för att hitta kommunikation mellan misstänkta terrorister.

Källor:
Fransk underättelsetjänst söker gamer – ska kolla vad det pratas om bland Fortnite-spelare
NSA spied on ’World of Warcraft’ and Xbox Live online games


  • Publicerad:
    2019-01-14 10:30