KANADA På Twitter hävdar en kanadensisk lärarinna att alla som påstår att ”matematik är neutralt” eller att ”2+2=4” sprider så kallad vit supremacism.

Övertygelsen om att matematik är något objektivt och att 2+2=4 är något som ”vita människor har dragit fördel av”. Detta enligt den kanadensiska lärarinnan Heather Theijsmeijer, som uppmärksammas för ett anti-vitt matematikutspel på Twitter.

Theijsmeijer, som enligt Life Site News arbetar som matematikkoordinator i Ontario, menar att matematiken är full av ”dold vit supremacism”, vilket är ett amerikanskt begrepp som betyder ungefär ”övertygelse om vit överlägsenhet”.

Enligt Theijsmeijer känner vita ofta inte ens till detta eftersom ”det är så ingrott i vår bakgrund och i våra erfarenheter” och för att ”vi är de som har dragit fördel av dem”.

Förutom det rasistiska med att tro att 2+2=4 visar Theijsmeijer en graf som förklarar att exempelvis ”standardiserade prov” och ”avfärdande av alternativa algoritmer” är ”dold vit supremacism”.

På en blogg har Theijsmeijer dessutom skrivit att hon slutat att använda begreppet ”lika med” i ekvationer helt och hållet på grund av detta.