GLOBALISM MSB och Försvarsmakten har fått i uppdrag att dra igång en nationell ”informationskampanj” om Nato. Detta trots att Sverige ännu inte ens har anslutit till krigsalliansen.

Det var redan i maj som regeringen gav MSB och Försvarsmakten i uppdrag att ta fram en så kallad informationskampanj om Nato. SVT Nyheter uppger att syftet med kampanjen är att ”öka allmänhetens kunskap om Nato och vad medlemskapet innebär”

Enligt MSB-bossen Charlotte Petri Gornitzka kommer ett Nato-medlemskap nämligen att förändra hela samhället, inte bara det militära.

— Vi hoppas att det ska bidra till att man känner sig träffad – att jag som individ vet mer om vad som förväntas av mig nu, genom den här kampanjen. Och att jag som företag vet mer om vad som förväntas av mig och hur jag kan bidra.

Kampanjen som tagits fram har två delar: En som riktar sig mot unga och som kommer att ske på Internet och genom skolan och en som riktar sig mot allmänheten som kommer att bestå av annonser och liknande.

Kampanjen är enligt Charlotte Petri Gornitzka nästan redo och inväntar bara grönt ljus från regeringen för att sätta igång. MSB har dock ännu inte bestämt vilken ”slogan” den ska ha.

— Men den kanske kommer att handla om “att vi har något att försvara”, säger Petri Gornitzka till SVT.