STORFINANSEN Netflix förlorar både stora summor kapital och användare. Under första kvartalet av 2020 minskade företagets börsvärde med 40 miljarder dollar.

En lång framgångssaga för streamingjätten Netflix under pandemin ser nu ut att ha brutits, rapporterar RT. Man hade förutspått 2,5 miljoner nya användare under första kvartalet av 2020. Istället har man tappat 200 000 prenumeranter, samtidigt som man frivilligt stängt av 700 000 betalande kunder i Ryssland på grund av kriget i Ukraina.

Sedan januari har man förlorat nästan hälften av sitt börsvärde, motsvarande 40 miljarder dollar.

Nu förutspår man ännu hårdare tider, dels på grund av inflationen som drabbat väst efter de ekonomiska sanktionerna mot Ryssland men också på grund av hårdare konkurrens. Netflix bedömer att man under årets andra kvartal kan komma att tappa ytterligare två miljoner användare.

Streamingjätten överväger nu att erbjuda en billigare variant av tjänsten, som kompletteras med reklam – något man tidigare med bestämdhet har motsatt sig.

— De som följt Netflix vet att jag har varit emot komplexiteten i reklamfinansiering och varit ett stort fan av enkelheten i att prenumerera. Men, hur mycket jag än är ett fan av detta, är jag ett större fan av valfrihet för konsumenten, säger Netflix vd Reed Hastings till Reuters.

Netflix har fått utstå hård kritik för att man använder sina tv-serier och filmer för att sprida kulturmarxistisk propaganda. Bland de främsta skandalerna finns bögserien ”Cheer”, som slutade i en barnsexhärva med flera gripna homosexuella Netflix-skådespelare.

Filmen ”Cuties” ledde till att flera politiker i USA ville censurera Netflix, då den handlade om så flickor som gick med i en ”dansgrupp”. Filmen har av kritiker beskrivits som gränsande till barnpornografi.