HANDEL Rekordvolymer rysk olja levereras nu med tankfartyg till Indien och Kina, eftersom västnationer begränsar sin import från Ryssland på grund av Ukrainakonflikten.

Mellan 74 miljoner och 79 miljoner fat från OPEC-producenten Ryssland befann sig under den senaste veckan i transit och ”flytande lagring” på väg mot Asien – att jämföra med de 27 miljoner fat i samma belägenhet strax före Rysslands angrepp på Ukraina i februari, uppger data- och analysföretaget Kpler.

Asien gick enligt Kpler förra månaden för första gången om Europa som den största köparen av rysk olja – och det gapet kommer enligt företaget att öka i maj.

Den kraftiga ökningen av mängden rysk olja i transit till sjöss understryker enligt Bloomberg hur den ”globala energihandeln av Ukrainakriget har försatts i ett kaos”, där ”amerikanska, brittiska och många EU-företag vänder ryggen åt sina laster och tvingar Moskva att leta efter köpare i Asien”.

Har utnyttjat rabatt

Kina och Indien har, menar ekonomisajten. tagit tillfället i akt och ”dragit fördel av rejäla rabatter på flödena”.

— En del av de intresserade köparna i Asien är mer motiverade av ekonomi snarare än av att ta en politisk ställning, säger Jane Xie, erfaren oljeanalytiker på Kpler, till Bloomberg.

Det ryska oljeflödet till Asiens två största köpare, Indien och Kina, steg till rekord i april, främst beroende ökade inköp av Indien, enligt Xie. Även om leveranserna den här månaden sannolikt kommer att bli något lägre, kommer de hursomhelst att överträffas endast av förra månadens rekord, förutspår hon.

Industrikonsulten FGE presenterade tidigare i veckan en prognos, enligt vilken den sammanlagda volymen råolja under transport till havs i världen på grund av den ökade ryska sjöburna handeln med Asien i år kommer att öka med 45 miljoner till 60 miljoner fat – förutsatt att EU lyckas implementera den utfasning av all import från Ryssland, som man föresatt sig att genomdriva.