DRIVMEDELSPRISET Regeringspartierna och Sverigedemokraterna har kommit överens om att sänka reduktionsplikten för bensin och diesel till sex procent för att minska priset vid pump. Trots detta betonar klimat- och miljöministern att klimatmålen ligger fast och att ökad fossilfri elproduktion är nyckeln till klimatomställningen.

Tidöpartierna kom under regeringsförhandlingarna överens om att sänka reduktionsplikten för att driva ned det kraftigt höjda priset på bensin och diesel. Reduktionsplikten tvingar distributörer av drivmedel att bland annat blanda i biobränslen i fossila bränslen för att ”minska utsläppen”. De nuvarande kraven på hur stor del biobränsle som måste blandas i ligger för bensin på 7,8 procent, medan motsvarande siffra för diesel är 30,5 procent.

De ovan nämnda siffrorna gör att Sverige haft den högsta reduktionsplikten i EU, men under regeringsförhandlingarna kom partierna överens om att sänka den till sex procent, vilket statsminister Ulf Kristersson har uppgivit är miniminivån. SVT Nyheter hävdar att Tidöpartierna har kommit överens om att sänkningen för både bensin och diesel ska bli verklighet vid årsskiftet. Även om Sverigedemokraterna har haft en nollvision så är man nöjd med sänkningen man fick till stånd.

— Vi ser det som en stor seger, säger Sverigedemokraternas miljöpolitiske talesperson Martin Kinnunen.

Destruktivt för hushållens ekonomi

Sänkningen ska enligt SVT gälla för hela den nuvarande regeringens mandatperiod. Regeringspartierna uppger med hänvisning till sina egna beräkningar att prissänkningen kan komma att uppgå till runt 5, 50 kronor per liter diesel.

Trots att man nu gör det fossila bränslet billigare för svenskarna så uppger klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari i en skriftlig kommentar att ”de svenska klimatmålen ligger fast och nyckeln till klimatomställningen är att öka Sveriges fossilfria elproduktion”. Vad exakt som menas med uttalandet specificeras inte.

I DN debatt har regeringspartierna skrivit en något motsägelsefull insändare där man menar att ”utsläppen från biltrafiken måste fortsätta minska i snabb takt” men menar vidare att reduktionsplikten inte är en effektiv åtgärd för att främja omställning, “utan enbart destruktiv för hushållens ekonomi”.

Rättelse: I en tidigare version av artikeln stod det att reduktionskraven var 30,5 procent för bensin och 7,8 procent för diesel. Det är alltså tvärtom.